Nu har mamma startat en blogg till mig.

Detta är min blogg som mamma upprättat, den kommer att handla om mig och min vardag, jag heter Melina Maria Helena Victoria Vid. Denna blogg kommer vara kul för mig att läsa när jag blir äldre. Vid detta tillfälle när mamma upprättade bloggen är jag 3 veckor gammal.

Den 13 oktober åkte mamma in med sin pojkvän (Peter) till familjecentrum (typ en vårdcentral) för att hon fått en liten blödning. Alla värden var bra vid testerna, det enda va att mamma hade lite glukos i urinet, detta pga att hon druckit ett glas läsk tidigare. Mina hjärtljud lät bra och barnmorskan sa att det inte skulle vara någon fara. Då åkte mamma och Peter hem igen
.

Men på kvällen fick mamma ont i magen och då tog mamma ett bad, efter det gick vattnet lite, de sipprade ut lite åt gången, då ringde mamma hem till mormor klockan var väl mellan 23:00-00:00 och berättade att hon hade ont på båda sidorna i magen. Mormor rådde mamma att ringa till Kalmar förlossning.

Mamma ringde till Kalmar förlossning  och hon berättade hur de kändes och att vattnet hade gått, då sa dem att dem ville ha in mamma på undersökning. Jag var busig i mammas mage hela vägen till förlossningen. När mamma och Peter kommit in till förlossningen så kopplade dem upp CTG och fick då se att mina hjärtljud var bra, och sen kunde man se styrkan på verkarna. Mamma fick stanna kvar, mamma fick ta en dusch och sen lägga sig ner i sängen ett tag. Efter en stund fick mamma ta ett bad i avslappnande syfte, efter badet var mamma "4 cm öppen och med tunna väggar". Sen så andades mamma genom varje verk. Sen provade mamma lite olika smärtlindringar, hon testade sterila vatten injektioner framtill (hade ej ont i ryggen så, den smärtlindringen stack lite som getingstick ett tag, sen vart de varmt), sen fick hon värmedynor, en i ryggen och en över ljumskarna. Sen testade även mamma akupunktur med 10 st nålar, en mellan ögonen b.la på näsroten sen på benen och en i handen, de var rätt skönt. Mamma använde även lustgas.Verkarna dem vart starkare och starkare, sen när mamma var fullt öppen så tog det ett tag innan hon fick börja krysta ut mig. Min mamma kämpade med hjälp av Peter och lilla jag var ute kl 13:03 och jag skrek innan jag var helt ute, jag var en 10 poängs bebis, dvs alla apgar poäng (hudfärg m.m) fick jag 10,10,10 på, de är sällsynt, de vanligaste är att man får 9,10,10 pga att man är lite blå i huden. Men jag är ju en unik bebis. Jag var inte blå trots att mina hjätljud var lite ansträngda i slutet.

TIPS! Mamma var jätte trött i slutet av krystningsskedet. Hon orkade inte ta i, då sprutade dem in nån slags näs spraj som skulle hjälpa till och förstärka verkarna, detta rekommenderar jag starkt! Man fick ny energi och orkade krysta. Man fick två stycken sprut i varje näsborre efter varje verk.

Lite fakta :
Namn: Melina Maria Helena Victoria Vid
Föddes den: 14 okt
Klockan: 13.03
Födelsevikt: 3560g
Mest lik: Min mamma så klart, men även släktdrag på mammas sida, liknar mammas syskon en del =).
Ammades: i 2 veckor
Gillar att: Vara uppe i famnen och känna närhet, när jag får mat, ny blöja,bli runtburen så jag får titta på saker, samt när jag får lyssna på min speldosa och någon vaggar mig i vagnen.
Gillar inte: Att ligga ensam och somna.
Stjärntecken: Vågen

Nej nu måste mamma ta hand om mig, jag ligger i vagnen och ska försöka sova lite.
Hejdå för denna gång.Här var jag inte så gammal =)

Kommentarer
Postat av: Ingela

Vad roligt men en blogg! Kul också att läsa om förlossningen. Duktigt av lilla Melina att få 10,10,10 :) Emil fick 9,10,10 pga hudton.

2009-11-05 @ 10:24:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0